Image default
Teknologia

Strategiat rakettimoottorien rakentamiseksi, joissa on mikrokäyttöisiä vaihdemoottoreita yhdessä muiden osien kanssa

Julkisten menojen budjettileikkausten myötä yhä useammat yksityiset yritykset osallistuvat avaruustutkimukseen. Space Exploration Technologies (SpaceX), yritys, joka valmistaa Falcon 9 -tuotetta yhdessä muiden kantorakettien kanssa, käyttäisi mieluummin hyllyssä olevia komponentteja kokoonpanoissaan aina, kun pystyt auttamaan pitämään kustannukset alhaisina. Esimerkiksi he käyttävät varaservomoottoreita polttoaineen virtauksen hallintaan ja moottorin toiminnan optimointiin. Kuitenkin optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi on ratkaisevan tärkeää, että rakettimoottorien rakentamiseen valitut moottorit ja osat ovat yleensä polttoainetaloudellisia ja erittäin kestäviä kahta vastakkaista vastaan.

Harkitse polttoainetehokkuutta

Falcon 9 -moottorit käyttävät RP-1 -nimistä polttoainetta, joka on yhdistetty nestemäisen hapen kanssa optimaaliseen palamiseen. Raketin polttoaine ei kuitenkaan ole kuin muiden moottoriajoneuvojen polttoaine. Jokainen paino kiloa heikentää tehokkuutta, ja on tärkeää, että polttoaine ja happi poltetaan hinnalla, jotta molemmat sammuvat samanaikaisesti. Jos jompikumpi komponentti jää, se on omapaino, joka vähentää raketin kantamaa. Jokainen Falcon 9: n kymmenestä moottorista käyttää mikromoottorimoottorimoottoreita polttoaineen virtauksen hallintaan, muuttaen jatkuvasti muutoksia olosuhteisiin polttokammion ja ympäröivän ilmakehän välillä. Tämä takaa paitsi ihanteelliset palamisolosuhteet, mutta vähentää lisäksi polttoaineen tai hapen määrää, joka jää säiliöihin, kun moottorin palovammat ovat valmis.

Tärinä- ja iskusuojauksen merkitys

Useimmat mikromoottorikäyttöiset moottorit eivät pysty käsittelemään rakettien osien rakeita osia. Käynnistämisen yhteydessä Falcon 9: n moottorit tuottavat 100 000 puntaa työntövoimaa ja myös tärinät ravistaisivat suurimman osan komponenteista palasiksi. Nämä pienet servomoottorit eivät voi sietää mikroskooppista määrää vaurioita vaarantamatta niiden toimintaa, joten niiden pitäisi olla riittävän sitkeitä 3 minuutin käynnistyspolun ja seitsemän minuutin seurantapolton kestämiseksi. Moottorit tekevät pieniä muutoksia polttoaineen ja hapen virtauksessa tänä aikana. Niiden ei pitäisi kattaa vain säätökustannukset, vaan myös säätää, jos ne siirretään paikasta koettavien valtavien voimien kautta. Vain muutama pari servomoottoria voi toimia tarkasti niin kovissa olosuhteissa.

Suorituskyky vaikeissa lämpötiloissa

Mikrokäyttöiset vaihdemoottorit on asennettu rakettimoottoreiden viereen ja ovat siksi alttiita äärimmäisille lämpötiloille. Voi kuitenkin olla yllättävää ymmärtää, että todellinen ongelma voi olla kylmä, ei lämpö. Vaikka rakettimoottorit vapauttivat paljon lämpöä, moottorien massa ja myös lyhyt palamisjaksot tarkoittavat, että ainesosat eivät lämpene voimakkaasti laukaisun aikana. Kuitenkin, kun kantoraketti saapuu katkeraan avaruuden kylmään, komponentit saattavat vaarantua äkillisen lämpötilan laskun vuoksi. Onneksi mikromoottorikäyttöiset moottorit kestävät nollan alapuolella olevat lämpötilat ja toimivat aivan yhtä tehokkaasti, koska ne toimivat lattialla. Jos venttiili jäätyy laajalle, kallis laite voi kadota.

Related posts

Uuden Wi-Fi-reitittimen käytön aloittaminen

Nemi Jaxx

Miksi hyvä hakukoneoptimoinnin koulutus?

Nemi Jaxx