Autoteollisuus

Miten sähköautot ovat muokanneet autoteollisuutta viime aikoina?

Posted by Nemi Jaxx

Autoteollisuus on käynyt läpi nopeaa muutosta viime aikoina. Autonvalmistajat ovat pyrkineet vastaamaan ympäristöystävällisempien autojen kysyntään tarjoamalla kuluttajille sähköautoja. Tämä on trendi, joka on osa suurempaa kehitystä, jossa teknologian kehittyminen pyritään valjastamaan ympäristöystävälliseen toimintaan. Voinemmekin odottaa uusia innovaatioita, mutta myös lainsäädännöllisiä muutoksia, joiden avulla pyritään varmistamaan tulevien tuotteiden ympäristöystävällisyys. Sähköautojen nykytilannetta ei kuitenkaan voi ymmärtää ilman, että perehtyy myös niiden historiaan, jota käydään myös hieman läpi tässä artikkelissa.

Amsterdam, Smartcar, Electric Car, Eco, Green

insert image = https://pixabay.com/photos/amsterdam-smartcar-electric-car-eco-916561/

Teknologian huima kehitys on helpottanut elämää

Viime vuosikymmenten aikana teknologia on kehittynyt vauhdilla. Verkkoyhteydet ovat parantuneet ja mobiililaitteiden yleistymisen kautta myös eri sovellukset ovat nousseet tärkeään rooliin ihmisten elämässä. Tämä on näkynyt myös autoissa ja yhä ”älykkäämmäksi” muuttuvat autot sisältävät teknologiaa niin ajo- kuin viihdekäyttöön. Autojen kohdalla puhutaankin ”infotainment” -järjestelmästä: autosta löytyy mm. niin navigaattori, kuin Spotifykin, jonka voi kytkeä autoon puhelimen kautta, mikäli auton mediajärjestelmässä ei sitä ole jo asennettuna. Joidenkin sovelluksien käytöstä joutuu maksamaan, osa puolestaan sisältää sovelluksen sisäisiä ostoksia.  Rahaa liikkuu sovellusten kautta ja maksujen turvallisuudesta ja helpottamista varmistamaan on luotu eri menetelmiä. Yksi niistä on verkkopankkitunnistautuminen, jota hyödynnetään myös nettikasinoilla. Voimme kuvitella, että tulevaisuudessa tekniikan kehittyessä voimme maksaa mm. parkkimaksut auton älykkään järjestelmän kautta, verkkopankkitunnistautumista käyttäen.

Sähköautojen yllättävä historia

Sähköautot tuntuvat varmasti monesta varsin modernille keksinnölle, mutta niiden historia saattaa yllättää. Sähköautot ovat itse asiassa yli 200 vanhoja, sillä niiden historia alkoi jo ennen polttomoottoria. 1800-luvun alun Euroopassa alkoi sähköliikenteen kehitys ja useat tutkijat kehittelivät moottoreita sekä akkuja. Skotlantilainen Robert Anderson esitteli n. 1830 sähkövaunun, jota useissa yhteyksissä pidetään ensimmäisenä sähköautona. Amerikkalainen keksijä Thomas Davenport puolestaan esitteli sähköisen pienoismallin samoihin aikoihin. Sähköautojen (ensimmäinen?) menestyksen aika osui 1800- ja 1900-lukujen vaihteeseen, jolloin myös junat kulkivat sähköllä (sähkö toimitettiin juniin ilmajohtojen kautta). Sähköautot olivat yleisiä niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin 1900-luvun alussa. Polttomoottoriautoissa oli tuolloin vakava puute: se oli käynnistettävä kammela, mutta kun sähkökäynnistys yleistyi (se keksitiin vuonna 1911), polttomoottoriautot saivat uutta nostetta. Sähköautojen akuissa oli heikko kapasiteetti ja ne olivat kalliita, joten sähköautoista tuli totaalisen marginaalinen liikkumisen muoto.

Voitaneen sanoa, että hybridiautot olivat ensimmäinen merkki lähestyvästä uudesta sähköautobuumista, jota elämme nyt. Esimerkiksi Toyota Prius oli ympäristötietoisen autoilijan valinta ja kyseisiä autoja nähtiinkin Hollywoodissa paljon. Kyseessä oli maailman ensimmäinen laajamittaisesti valmistettu hybridiauto. Ensimmäinen Toyota Prius saapui markkinoille 1997 ja siitä muodostui sittemmin varsinainen statussymboli. Vuoden 2004 paikkeilla Roadster antoi uskoa toimivaan sähköliikenteeseen moottoriteillä myös pidempien matkojen osalta. Eräs merkkipaalu saavutettiin vuonna 2010, johon mennessä Nissan LEAF sekä Chevy Volt olivat saapuneet menestyksekkäästi liikenteeseen. Ehkä tämän hetken tunnetuin sähköautovalmistaja Tesla Motors oli seuraava suuri pelaaja ja mullisti sähköautoteollisuuden.

Autotehtaiden kiinnostus herää ja se näkyy myös urheilutoiminnassa

Eräs selvemmistä merkeistä sähköautojen kehityksessä ja vetovoimassa liittyy moottoriurheiluun. Moottoriurheilu antaa autotehtaille loistavan mahdollisuuden esitellä teknologista osaamistaan suurelle yleisölle ja kilpailla muita automerkkejä vastaan. Formula 1 -sarja on kiistatta suurin ja tunnetuin, mutta esimerkiksi myös rallin MM-sarja, eli WRC (World Rally Championship) sekä Saksan vakioautojen mestaruussarja (DTM, Deutsche Tourenwagen Masters) ovat merkittäviä markkinointialustoja autonvalmistajille. WRC-sarja on siirtymässä hybridiautoihin, mikä auttaa autotehtaita markkinoimaan sähköistä teknologiaa rallin ystäville. On ollut puhetta myös täysin sähköiseen sarjaan siirtymisestä muutaman vuoden kuluessa, sillä hybridit saattavat olla jo vanhentunutta teknologiaa. Tämä kertoo sähköautomarkkinoiden kasvusta ja siitä, että WRC ei ehkä ole pysynyt kehityksen mukana. DTM-sarjan osalta koettiin shokki muutama vuosi sitten, kun Mercedes-Benz – sarjan kivijalka – ilmoitti siirtävänsä huomionsa täysin sähköiseen Formula E-sarjaan ja lopettavansa turhan kalliiksi käyneen DTM:n. Kehitys johti mm. siihen, että myös DTM on saamassa sähköisen sarjamuodon lähitulevaisuudessa. Audi puolestaan pyrkii markkinoimaan sähkötekniikkaa kestävyyskisana tunnetun Dakar -rallin avulla: merkki palkkasi todelliset legendat, Carlos Sainzin, Stephane Peterhanselin sekä Mattias Ekströmin ajamaan täysin sähköistä Audi RS Q e-tronia ensi vuoden kisassa. Nämä päätökset heijastelevat sitä, miten tärkeäksi sähköautomarkkinat nähdään autotehtaiden toimesta.

Volvon raju päätös: siirtyy täysin sähköön

Hyvä esimerkki sähköautojen vaikutuksesta autoteollisuuteen on Volvo, joka on tehnyt varsin radikaaleja liikkeitä. Merkki teki hiljattain päätöksen, että se lopettaa sekä polttomoottorien, että myös hybridien tuotannon. Merkin on tarkoitus muuttaa mallistonsa vuoteen 2030 mennessä täysin sähköiseksi. Päätöksen pohjana on oletus siitä, että lainsäädäntö sekä myös laadukkaan latausinfrastruktuurin nopea yleistyminen muuttaa asiakkaiden suhtautumisen sähköautoihin myönteiseksi. Volvo julkisti myös radikaalin päätöksen autojen myynnistä: kaikki täyssähkömallit tulevat saataville vain verkkoon. Tämä tarkoittaa luonnollisesti radikaaleja muutoksia merkin myyntiin. Volvon mukaan he tarvitsevat kannattavaa kasvua ja sen sijaan, että he olisivat investoineet supistuvaan liiketoimintaan, he päättivät sijoittaa tulevaisuuteen. Näitä ovat Volvon mukaan sähkö sekä verkko. Volvon tavoite on nousta johtavaan asemaan premium-sähköautojen segmentillä. Aika näyttää, että auttaako Volvon radikaali päätös tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Ovatko autotehtaat tehneet sittenkin liian nopeita päätöksiä?

Useat autonvalmistajat vaikuttavat menneen vauhdilla mukaan sähköautobuumiin, mutta voidaan kysyä, että ovatko ne rynnänneet siihen mukaan liian nopeasti. Wall Street Journal uutisoi, että vuonna 2020 sähköautojen myynti laski USA:ssa kymmenen prosenttia. Euroopassa myynti toki kasvaa, mutta USA on Kiinan jälkeen suurin markkina-alue autonvalmistajille, joten maan automarkkinoiden kehityksellä on merkitystä. Pitää muistaa, että maailmassa on paljon paikkoja, joissa etäisyydet ovat isoja ja sähköautojen tarvitsema latausinfrastruktuuri ei leviä kaikkialle vielä pitkään aikaan. Jää siis nähtäväksi, joutuvatko autotehtaat harkitsemaan päätöksiä uudelleen. Tulevaisuuden lainsäädäntö ja panostukset latausverkkoon tulevatkin näyttelemään isoa roolia sähköautojen tulevaisuudessa.

Related Post