Autoteollisuus

Korvaavatko vetyautot sähköautot?

Posted by Nemi Jaxx

Sähköautot ovat autoalan tärkein ja suurin puheenaihe tällä hetkellä. Monet autonvalmistajat ovat muuttamassa tuotantoaan perinteisistä bensa- ja dieselautoista kohti hybridi- ja täyssähköautoja. Niiden uskotaankin nousevan suosiossa ohi perinteisten polttomoottoriautojen kymmenen vuoden sisällä.

Darren Halstead on Unsplash

Samalla hiljaa taustalla ollaan valmistelemassa aivan uudenlaista, jopa ekologisempaa autoa, joka toimisikin sähkön sijaan vedyllä. Niiden odotetaan saapuvan Suomeen vasta 2030-luvulla, mutta nykyäänkin useassa maassa ajellaan jo vetyautoilla.

Varsinkin japanilainen Toyota ja korealainen Hyundai ovat jo tuoneet markkinoille omat merkkinsä. Myös BMW:llä on suunnitelmissa esitellä oma vetyautonsa vuoden 2022 aikana. Luonnollisesti kyseinen suuntaus herättää paljon kysymyksiä, kuten korvaavatko vetyautot sähköautot ja onko juuri ostettu sähköauto tulevaisuudessa pelkkää ongelmajätettä?

Vetyautojen hyvät puolet vs. sähköauto

Vetyauto on samalla niin sanottu polttokennoauto. Tarvittava vety tuotetaan sähköllä vedestä ja ilmasta saatavasta hapesta, jonka lopputuloksena syntynyt vety varastoidaan akkuihin. Akuista se taas johdetaan sähkömoottoreihin, joiden päästönä syntyy vesihöyryä.

Vetyautoissa ei kuitenkaan ole sähköautojen tapaan isoa akkua, joten ne ovat ensinnäkin kevyempiä kuin sähköautot eikä akkua varten tarvitse louhia mineraaleja. Samalla poistuu myös sähköautojen akkujen kierrätysongelma: vetyautojen akut eivät sisällä luonnolle vaarallisia aineosia.

Vetyautot pystyvät myös ajamaan pidempiä matkoja kuin sähköautot nykyisellään. Esimerkiksi Toyotan Mirai-vetyauton on ilmoitettu ajavan yhdellä tankkauksella jopa 700 kilometriä, jonka lisäksi sen tankkaaminen vie vain 2-3 minuuttia. Tosin tällä hetkellä vetyautoja ei voi tankata vielä missään Suomessa.

Samoja ominaisuuksia sähköautojen kanssa ovat esimerkiksi täysi päästöttömyys, joskin se riippuu siitä, miten vety on valmistettu – aivan kuten sähkönkin kanssa. Polttoaine pitää olla tuotettu päästövapaasti, jotta voidaan puhua täysin päästöttömästä autosta.

Ekologisuus tekee vetyautoista kiinnostavia

Nykyajan ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita ja huolestuneita ympäristön tulevaisuudesta ja haluavat tehdä mahdollisimman ekologisia valintoja elämässään. He voivat lukea ympäristöystävällisistä ja muista erilaisista trendeistä esimerkiksi https://mariaxperience.com/ -sivustolta ja ottaa ne osaksi elämäänsä.

Ei siis ole yllättävää, että vetoautojen suurin myyntivaltti on juuri tässä. Ne myyvät yhä parempaa tulevaisuutta, josta kertoo jo Toyotan Mirai-mallin nimi, joka tarkoittaa japaniksi tulevaisuutta.

Vetyautojen ei siis tarvitse tehdä suurta myyntityötä, koska sähköautot ovat siivittäneet tietä kohti tietoisempia kuluttajavalintoja. Ne tulevat siis toimimaan vaihtoehtoisena tapana suojella ympäristöä ja kuitenkin ajaa autolla.

Milloin Suomessa voisi alkaa ajamaan vetyautoilla?

Suomalaiset ovat ihanteellinen kohdeyleisö vetyautoille. Suomalaiset ovat erittäin tietoisia ympäristöasioista ja ottavat nopeasti käyttöön ekologisemmat vaihtoehdot. Se voidaan nähdä jo nopeasta sähköautojen suosion kasvusta sekä hallituksen tuesta sähköautoilun kehittämiseen.

Matthew Ronder-Seid on Unsplash

Tällä hetkellä valtiot käyttävätkin eniten aikaa ja rahaa sähköautojen levittämiseen ja niiden tankkausverkoston kehittämiseen. Kuten aikaisemmin mainittiin, Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtäkään vetyauton tankkauspistettä, Virosta ja Ruotsista niitä löytyy muutama.

Autovalmistajat ovat valmiita

Toyotan Mirai saapui jo Euroopan markkinoille vuonna 2020. Sitä myytiin vain muutama sata kappaletta Euroopassa ja maailmanlaajuisesti noin 10 000 kappaletta. Se ei ole kuitenkaan lannistanut Toyotan suunnittelutiimiä, joka jatkaa vetyautoihin panostamista. Samalla Toyota etsii kuumeisesti yhteistyökumppaneita tankkausverkoston kehittämiseen Suomessa.

Samaa miettii tekevänsä myös Huyundai sen oman Nexo-malliston kanssa. Nexo ja Mirai ovat kummatkin henkilöautoja, mutta vetyautot odotetaan otettavan käyttöön yhtä lailla hyötyautoissa, kuten rekkaliikenteessä. Tätä puolta ovat kehittämässä Daimier ja Mercedes.

2020-luvun lopusta uskotaan tulevan käännekohta

Vetyautojen suuremman levityksen uskotaan tapahtuman samalla tavalla kuin sähköautojen kanssa. 2020-luvun loppuun mennessä niiden myyntilukujen uskotaan kasvavan nykyisestä ja saavuttavan sähköautojen tapaisen menestyksen seuraavan vuosikymmenen aikana, jos vain sen käyttöönottoon liittyvät kaikki ongelmat saadaan ratkaistua.

Related Post